Programma Ruimte

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Woningbouw

Op dit moment komt er veel op de gemeente af qua wonen. Er zijn verschillende thema's op het gebied van wonen wel / niet met wettelijke verplichtingen, wel / niet met gemaakte bestuurlijke afspraken etc. 

Twenterand staat voor een woningbouwopgave. We willen de lokale woonbehoefte bedienen met t/m  2031 een groei van 550 woningen.  Tevens hebben we daarnaast de ambitie bij te dragen aan de regionale vraag naar woningen.  Om de doelgroepen op de woningmarkt goed te helpen is het nodig de juiste kwaliteit woningen te bouwen en doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.  Starters zijn op zoek naar betaalbare woningen en het toenemend aantal ouderen zoekt een woning waarin ze lang zelfstandig kunnen blijven wonen. Ook zijn er specifieke doelgroepen, zoals woonwagenbewoners, met eigen woonwensen. 

Om de woningbouw te kunnen versnellen zijn sleutelgebieden/projecten aangewezen waar een woningbouwimpuls kan worden gerealiseerd. Daarnaast zijn ook  inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties in beeld. Het doel is om harde plannen te realiseren en zachte plannen voor 2025 hard te maken en snel te kunnen starten met bouwen. De extra woningbouwopgave vraagt meer capaciteit van de gemeente. 

Om overzicht te krijgen en te behouden is in 2023 een Programmaplan Wonen opgesteld. Dit plan moet bijdragen aan het versnellen van de woningbouw door te sturen op prioriteiten. Ook het college heeft in het collegeprogramma aangegeven dat ze wil inzetten op groei: meer woningbouw in Twenterand. Deze groeiambitie is verwerkt in het Programmaplan Wonen. Het plan zal in 2024 worden vastgesteld en de financiele consequenties worden in de kadernota 2025 meegenomen. Voor 2024 wordt een extra bedrag gevraagd om ambities / opgaven te kunnen realiseren. 

Energietransitie

De afspraken uit het nationale Klimaatakkoord van juni 2019, waaraan de gemeenten zich vrijwel unaniem hebben verbonden, hebben tot nieuwe uitvoeringstaken bij gemeenten geleid, vooral voor de thema's Gebouwde omgeving en Opwek hernieuwbare Energie waarvoor een belangrijke regierol bij gemeenten is neergelegd. De energie- en warmtetransitie is een grote en langjarige  gezamenlijke opgave, waarbij we nu nog maar aan het begin staan.  Belangrijk is het gesprek met onze inwoners en ondernemers over de Klimaatopgave en wat dat ook lokaal betekent.

De energietransitie krijgt vorm via de Regionale Energie Strategie en het besluit van het college  waarbij het zoekgebied ZO Vriezenveen is aangewezen om  windmolens te plaatsen. Hierbij werken we samen met de gemeenten Tubbergen en Almelo. In dit zoekgebied is reeds het zonnepark gerealiseerd en we zien kansen om  in dit gebied een energielandschap te creeeren. Het opwekken van waterstof in samenwerking met Twenterandse ondernemers zien we als een uitdaging.  Onze warmtevisie is in 2021 vastgesteld. Op basis van deze visie willen we nu geen wijken aanwijzen die al vóór 2030 aardgasloos gemaakt worden. Wel zoeken we kansen om aan te sluiten bij concrete projecten in de samenwerking met Mijande Wonen. En we richten ons in deze eerste fase vooral op isoleren (energie besparen). 

Middels diverse maatregelen zoals Duurzaamheidsfonds en de Klusbus helpen we burgers met subsidie en het uitvoering van isolatiemaatregelen om woningen te verduurzamen. 

Klimaatadaptatie is ook een belangrijk klimaatthema. In het Gemeentelijk Rioleringsplan is hier al rekening mee gehouden.  In gemeentelijke projecten, zoals het plan Mozaïek, en de Centrumvisie Vriezenveen, wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld hittestress door meer vergroening. Via de verordening duurzaamheidssubsidie worden woningeigenaren gestimuleerd om  bijvoorbeeld de hemelwaterafvoer af te koppelen of tegels te verwijderen zodat meer regenwater wordt vastgehouden. 

Kanaal Almelo de Haandrik 

Een onderwerp met een enorme impact op de gedupeerde bewoners/eigenaren van bedrijfspanden is de problematiek rondom het Kanaal Almelo – de Haandrik. Vanwege schade aan hun panden en de nog onzekere situatie m.b.t. de schadeafhandeling leven veel gedupeerde bewoners langs het kanaal Almelo - de Haandrik in grote zorgen en onzekerheden. De problematiek rondom het kanaal zorgt ook voor financiële risico’s in relatie tot de gemeentelijke begroting. Tevens bestaat het risico dat er door de gemeente kosten gemaakt moeten worden die nog niet zijn voorzien of nog niet te voorzien zijn. Maar ook om mogelijke kosten van netwerkbeheerders, wanneer de door hen aangevraagde vergunning of instemming wordt geweigerd. Dit omdat de gemeente schade, die mogelijk door hun werkzaamheden zou kunnen optreden, wil voorkomen. Het nog komende onderhoud aan het kanaal in de voor ons liggende jaren spelen daarin ook een rol. Daarnaast leidt de gemeente zelf financiële schade aan de eigen infrastructuur, omdat deze buiten het onverplichte deel van de schaderegeling van de provincie valt. De gemeente gaat de gedupeerden op gedoseerde wijze bijstaan in de vorm van passende ondersteuning. De signalen en wensen daartoe hebben  de gedupeerden en inwoners in het gebied aan het college bekend gemaakt. De gemeenten trekt hier samen op met de gemeente Hellendoorn. 

Invoering Omgevingswet en Wet WKB per 01/01/2024

Op 1 januari wordt de Omgevingswet en de Wet WKB ingevoerd. De hoeveelheid en het karakter van de taken zal met de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) deels veranderen. Maatwerk zal meer aan de orde zijn en de uitvoering gaat daarmee meer tijd en capaciteit kosten. Intergraler werken zorgt echter voor efficiëntie en zal op termijn capaciteit en geld besparen. Daarentegen zullen naar  verwachting de inkomsten uit leges dalen. Het karakter van het werk zal ook veranderen. Er zal meer werk in het voortraject van een aanvraag zitten, door onder meer een intensiever vooroverleg. Tevens wordt verwacht dat er meer werk achteraf zal zijn, in de vorm van handhaving. 

Mobiliteit

In 2023 is gestart met het opstellen van een toekomstgerichte visie op Mobiliteit zal voor Twenterand . Daarbij speelt duurzaamheid een grote rol.  De visie zal in 2024 worden vastgesteld en zal de uitvoering worden opgepakt. Verder zetten wij in op de verbreding/opwaardering  van de N36. In 2024 gaan we verder met de voorbereidingen hiervoor. 

Openbare Orde en Veiligheid 

Op het gebied van openbare orde en veiligheid blijven we werken aan een veilig Twenterand. Dit doen we door overlast en criminaliteit te verminderen en fysieke onveiligheid te voorkomen en aan te pakken. In 2021 wordt het Integraal Veiligheidsbeleid geactualiseerd waarin onder andere de thema's ondermijning en  zorg en veiligheid  een plek krijgen.  Veiligheid is een breed begrip en behelst veel onderwerpen. We willen integraal, flexibel, informatie gestuurd en vooral samen werken. Het zorgen voor een veilige gemeente is een gedeelde verantwoordelijkheid van de gemeente, netwerkpartners en de inwoners. Het geactualiseerde integraal veiligheidsbeleid dekt alle subdoelen en activiteiten en daarom wordt hier niet per doel of activiteit nader op in gegaan. Het voorstel is om een 4e BOA aan te stellen om onbalans bij de uitvoering van BOA-taken weg te nemen.  

Doelenboom Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Metingen en verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Metingen en verplichte indicatoren
Beleidsdoelen Begroot 2024 Begroot 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
 Aanpak woninginbraken
Woninginbraken * * 27 20 30 40 45 Politie
Geregistreerde diefstal van (brom/snor)fietsen in Twenterand * * 53 42 34 52 46 Politie
Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
Nieuwe BIBOB-onderzoeken ** 1 0 0 0 3
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Aantal te laat verleende vergunningen voor B of C evenementen 0 0 0 0 0 0 eigen gegevens
Aantal verleende vergunningen voor evenementen 72
Aantal controles A/B-evenementen 25 30 23 11 2 36 eigen gegevens
Aantal controles C-evenementen 1 3 1 1 1 2 eigen gegevens
Aantal controles Drank- en Horecawet (leeftijdscontrole) 13 10 19 4 12 16 eigen gegevens
Aantal geïnde bestuurlijke boetes nvt nnb 0 0 0 1 eigen gegevens
Aantal behandelde klachten 259 120 231 270 240 113 eigen gegevens
* zo min mogelijk
** Bibob onderzoeken zijn situationeel en daarom niet te plannen

Doelenboom Openbare ruimte en verkeer

Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen

Terug naar navigatie - Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen

Hiermee wordt bedoeld dat voor auto, fiets, trein en bus wordt geprobeerd het voorzieningenniveau minimaal op hetzelfde niveau te houden. Vooral voor bus en trein wordt geprobeerd dat middels overleg (ook in regionaal verband) te realiseren en mogelijk te verbeteren.

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2024 Begroot 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
Metingen verkeer
verkeersongevallen waarbij doden zijn gevallen nnb nnb 1 1 3 1 2 BLIQ verkeersveiligheid rapportage
verkeersongevallen met gewonden nnb nnb 41 30 35 30 25 BLIQ verkeersveligheid rapportage
verkeersongevallen nnb nnb 146 135 131 133 186 BLIQ verkeersveiligheid rapportage

Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2024 Begroot 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
Scheidingsprecentage afval 88* 86* 84 85 84 84 83 grondstoffenmonitor
Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen.
% Hernieuwbare energie *** *** *** 14,4/20,3** 13,1/ 19,2 ** 10,5/ 17,0** 8,7/ 13,9 ** Klimaatmonitor.databank.nl
Indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Realiseren Uitvoeringsprogramma 100% 80% 123 100% 70% 63% **** eigen gegevens
aantal controles bedrijven met aandacht op energiemaatregelen 85 75 160 30 65 87 eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles milieu in handhavingssfeer 28 25 22 19 30 1 eigen gegevens
* ambitie 90% scheiden in 2025
** hernieuwbare energie inclusief toedeling vanuit Twence
*** streven naar 50% duurzame opwek in 2030, energieneutraal in 2050
**** milieuvergunningverlening: 83%, milieutoezicht: 43 %

Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel: Vergroten woningaanbod

Terug naar navigatie - Subdoel: Vergroten woningaanbod

Zo gaan we dat doen

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2024 Begroot 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
Voldoende en passende woningen
Aantal opgeleverde woningen 80 113 1026* 940 844 773 673 Eigen meting, aantallen zijn totalen
Aantal startersleningen 2 0 2 8 8 15 12 25 leningen in totaal beschikbaar vanaf eind 2019
Aantal Blijversleningen 0 0 0 0 0 0 0- 10 leningen in totaal beschikbaar
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Aantal van rechtswege verleende vergunningen nvt 2 0 2 0 1 Eigen gegevens
Aantal verleende omgevingsvergunningen voor het bouwen van gebouwen met een woonfunctie 80 Eigen gegevens
Aantal verleende omgevingsvergunningen voor het bouwen van gebouwen met een maatschappelijke functie 2 Eigen gegevens
Aantal verleende omgevingsvergunningen voor het bouwen van gebouwen met een bedrijfsfunctie 7 Eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles RO in handhavingssfeer 9 6 5 4 4 3 Eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles bouw/sloop in handhavingssfeer 3 2 0 0 0 3 Eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles brandveiligheid in handhavingssfeer 2 3 0 0 0 0 Eigen gegevens
Aantal behandelde klachten 21 30 18 12 26 26 Eigen gegevens
Aantal behandelde handhavingsverzoeken 17
Ontwikkelen bestemmingsplannen nvt 7 10 5 10 12 Eigen gegevens
* in 2018 zijn vergunningen verleend voor de bouw van ruim 130 woningen, in 2019: 48, in 2020: 71, in 2021:96, in 2022: 86