Programma Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Perspectief 2022 sociaal domein 
Zorg en ondersteuning, werk en inkomen, (passend) onderwijs en overig preventief beleid met name rond jeugd en gezondheid vormen het hart van het Programma Sociaal Domein. Dit programma streeft er naar dat de inwoners van Twenterand zo veel mogelijk zelf hun dagelijkse dingen kunnen doen en daar zelf over beslissen om mee te kunnen doen in de samenleving. Thuis, in de buurt, bij een vereniging of organisatie of op het werk. Alle mogelijkheden (eigen kracht) van inwoners en hun omgeving worden hierbij benut. Waar dat niet lukt worden inwoners hierbij geholpen of ondersteund. Dit is een forse opgave. De sociaaleconomische problematiek in onze gemeente is stevig en dus de opgave in het sociaal domein is eveneens groot.  De gemeente heeft een wettelijke taak in het sociaal domein. Wij verliezen niet uit het oog dat er altijd een vangnet moet zijn voor de meest kwetsbaren. Ook zullen er de juiste voorzieningen moeten zijn ter ondersteuning van die eigen kracht. 

Het inhoudelijk kader van dit programma wordt gevormd door onze integrale beleidsnota Sociaal Domein 2019-2023 (de looptijd is recent verlengd, binnenkort verschijnt de evaluatie van het sociale beleid), waarbij een stevige koppeling met (het ontwikkelprogramma) Transformatie aan de orde is. Vernieuwen en besparen gaan hand in hand. 

In deze Bestuursrapportage gaan wij in op de meest belangrijke inhoudelijke en financiële ontwikkelingen sociaal domein. Zie hiervoor de doelenboom maatschappelijke ondersteuning waar alles bijeenkomt. Veel loopt op koers, maar alertheid blijft geboden. Landelijk is dit nog steeds in beweging en voor gemeenten (inclusief het sociaal domein) nog niet afdoende geregeld zodat gemeenten ook de middelen krijgen die bij de taken passen. Ook zitten er rijksvoorstellen rond het abonnementstarief en de hervormingsagenda nog in het verschiet en verwachten wij prijsstijgingen in de zorg. Het doet ons deugd dat er vanuit programma sociaal er diverse positieve bijstellingen van de begroting kunnen worden ingebracht. Het woonplaatsbeginsel en Wmo begeleiding, al benoemd in de uitgangspunten notitie: structureel samen 7 ton voordeel maar liefst, en daarnaast nu vanuit sociale zaken (met name bijstand) ruim 2 ton incidenteel, maken de financiële opgave wat minder groot, zij het dat de urgentie om bij te sturen zoals ook aangegeven is door ons college bij uitgangspuntennotitie en bij Twenterand Duurzaam Financieel Gezond zeker niet weg is. 

Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning

Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Wij streven als Twenterand na dat inwoners zo lang mogelijk zelfredzaam blijven. Daartoe werken we er aan om de inwoners zo lang dit mogelijk en wenselijk is zelfstandig thuis te laten wonen. We voorzien zo goed mogelijk, direct of indirect, in de diverse ondersteuningsbehoeften van inwoners. We zorgen voor goed ingerichte woonservicegebieden. We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers om in dit doel te voorzien.

Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat inwoners worden voorzien in hun ondersteuningsbehoefte. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om nog meer op eigen kracht en samen met het eigen netwerk te komen tot oplossingen. De inwoner en zijn omgeving staan daarbij centraal. We stimuleren inwoners op hun eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden in te zetten. Daar waar nodig zetten we een maatwerkvoorziening in om in de ondersteuningsbehoefte van de inwoner te voorzien.

Doelenboom Onderwijs

Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen

Het doel van onderwijsachterstandenbeleid is in een vroegtijdig stadium achterstanden en problemen bij kinderen signaleren. Zo kan tijdig de juiste ondersteuning geboden worden en hebben kinderen op vervolgonderwijs een betere start.  Tevens hopen we met deze preventieve inzet in de toekomst minder vaak jeugdhulpvoorzieningen in te zetten.

Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen

Terug naar navigatie - Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen

Laaggeletterden zijn niet in staat gedrukte of geschreven informatie te gebruiken en kunnen hierdoor minder goed functioneren in de
samenleving, thuis en op het werk. Onze doelstelling is om te komen tot een vermindering van de laaggeletterdheid in Twenterand met als resultaat een grotere kans op geluk, gezondheid en groei van onze inwoners. 

 

Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

De voorzieningen voor onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan de normen die in de lokale verordeningen zijn vastgelegd. Tevens zorgt de gemeente dat er in specifieke gevallen extra ondersteuning beschikbaar is voor kinderen in
aanvulling op een passende onderwijsplek, zoals het passend onderwijs beoogt.

Verklaring verschillen programma Sociaal Domein

Verklaring verschillen programma Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Verklaring verschillen programma Sociaal Domein
Programma Sociaal Domein
Lasten
Doelenboom Sociale zaken V -243.000,00
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning V -500.000,00
Doelenboom Gezondheidszorg 0,00
Doelenboom Onderwijs N 21.595,00
Doelenboom Jeugd V -62.000,00
V -783.405,00
Baten
Doelenboom Sociale zaken 0,00
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning 0,00
Doelenboom Gezondheidszorg 0,00
Doelenboom Onderwijs N 19.000,00
Doelenboom Jeugd 0,00
N 19.000,00
Totaal programma Sociaal Domein V -764.405,00
Het voordeel van € 764.405 wordt onder andere veroorzaakt door de volgende posten:
Sociale zaken: Er is een daling van het aantal bijstandsgerechtigden en een hogere uitstroom uit IOAW en IOAZ. BBZ kent nagekomen kosten, De BUIG geeft enige ruimte, maar de loonkostensubsidies die hieruit betaald worden kennen een nadeel. Per saldo resteert een voordeel van € 243.000 Voor de uitkeringen welke we aan de vluchtelingen uit Oekraïne verstrekken worden we door het Rijk gecompenseerd.
Maatschappelijke Ondersteuning: Obv verdiepende analyse is besloten om de begroting voor Wmo begeleiding structureel naar beneden bij te stellen met € 500.000. Deze bijstelling is voor 2023 en verder reeds in de UPN meegenomen en wordt nu derhalve ook verwerkt in 2022.
Onderwijs: Van de ontvangen Asschermiddelen van € 61.000 wordt € 25.000 gereserveerd voor de kosten van sociaal medische indicaties (SMI) kinderopvang. Het restant van € 36.000 kan in 2022 vrijvallen. De klimaatinstallatie van de Brede school Den Ham moet vervangen worden. Kosten worden geschat op € 300.000, waarvan € 40.000 voor rekening van de gemeente komt. Het restant wordt verdeeld onder de leden van de Vereniging van Eigenaren, waar wij ook deel van uitmaken. Voorgesteld wordt dus om eenmalig € 100.000 te ramen. De rijksmiddelen OAB 2022 vallen € 19.000 lager uit dan begroot. Daarom wordt voorgesteld de baten en lasten beide met €19.000 te verlagen, dus budgettair neutraal. Daarnaast worden de toegerekende lasten (onze eigen overhead) ten laste van OAB gebracht waardoor het begrotingssaldo met € 26.000 verbetert. Tenslotte is er sprake van nog enkele kleine bedragen en afrondingen binnen onderwijs.
Jeugd: Op basis van extrapolatie is de verwachting dat het budget PGB jeugd eind 2022 op € 118.000 uitkomt, dit is een voordeel van € 62.000 t.o.v. wat er voor 2022 is begroot (€ 180.000). In 2021 bedroegen de lasten PGB Jeugd € 125.000. Middels afzonderlijk advies is de lijn ingezet om deze onderuitputting vanaf 2023 beschikbaar te houden voor de financiering van het scheidingspunt, welke tot doel heeft de schadelijke gevolgen van scheidingen met name ook bij de jeugd te beperken.